"Pari viikkoa sitten olin kuuntelemassa paneelikeskustelua Suomi 100: vaiennetut historiat, jossa saamelaisten ja romanien edustajat kertoivat kokevansa, ettei heidän historiansa ole esillä koulussa eikä muuallakaan. Ja että kokemiaan vääryyksiä ei esitetä valkoiseksi (syyttömäksi) puhdistetussa Suomen historiassa. En oikein uskaltanut kirjoittaa keskustelusta, kun en muistanut mitä koulukirjoissani oli ja miten esimerkiksi sain tietää Lapin koulukodeista", kirjoittaa Sukututkija- blogisti Kaisa Kyläkoski.
Mutta kirjoitanpa lukukokemuksesta tältä aamulta, kun heti herättyäni selailin FB:n syötettä kännykästä. Minut pysäytti ja nosti sängystä Yle Historian päivitys, joka nyt tietokoneelta näyttää tältä
Hyvä esimerkki historian tarpeellisuudesta? Mitä tekstistä sitten opimme? Että pelastava enkeli hankki tiettömien taipaleiden takaa rakennuksen, johon asutetut lapset retkeilivät ja kalastivat. Ja saivat vielä Yhdysvalloista lahjojakin. Päivitykseen linkitetty artikkeli vuodelta 2010 on itse asiassa sama teksti otsikolla
Riutula - maailman pohjoisin lastenkoti.
Koskettavan kuvan lisäksi Finnasta löytyy artikkeliviite Riutulan lastenkoti ja saamelaislasten suomalaistaminen Inarissa 1900-luvun alussa. Sitä ei pääse lukemaan verkossa, mutta Veli-Pekka Lehtola on jakanut pdf:nä kirjansa Saamelaiset suomalaiset - kohtaamisia 1896-1953, jonka sivulla 97 on otsikko Lastenkoti ja suomalaisuus ja teksti alkaa
Riutula on muuten yksi suomalaistuttamisen pääpesäpaikkoja!
– Riutula, sinä saat lappalaisvereni riutumaan suonissani! Ja jos minun olisi valta, niin heti minä ovesi kiinni naulaisin, ettet heimoni tuhoamista enää pidemmälle saisi jatkaa! Muddusjärven ’seidat’ sinut tuhotkoot! – Jo silloin jotakin aavistin – aavistus myöhemmin tietoisuudeksi tuli – että jotakin hävitystyötä, tosin ’jalosti’, tuossa laitoksessa toimitettiin.
Yhdestä sivusta syntyy aivan toinen kuva kuin Ylen jutusta. Mielenkiintoisempi ja sellainen, jota lukiossa (tai aiemmin) tosiaan kannattaisi kertoa.
Jo viisitoista vuotta lastenkodin perustamisen jälkeen Vihtori Lähde kirjoitti Opettajain lehdessä 34/1920
Mutta nyt on kumminkin niin laita, että Riutulaan sieltä ja täältä Lapin tunturien kupeilta haalitut lappalaislapset, joihin kotien ja omakansallisen ympäristön vaikutus ei siellä vastapainoksi ulotu, siten pakotetaan juuri Riutulassa vieraantumaan kansallisuudestaan ja äidinkielestään.
Sotien aikaan Riutulassa ollut toteaa, että "Minä ajattelen sitä Riutulaa keskitysleirinä".
1970-luvusta Ylen oma ohjelmaesittely sanoo, että
Koulun ja asuntolan suomalainen työväki välitti pienille koulutulokkaille omaa kieltään ja kulttuuriaan. Saamen kielen puhumista rajoitettiin tunneilla ja välitunneilla, ja asuntolassakin varottiin kielen käyttämistä henkilökunnan kuullen.
Mutta näistä kokemuksista ei mahtunut sanaakaan verkkoartikkeliin, jota oli päivitetty vuonna 2013 eli asuntolakokemuksista kertovan elokuvan Suomi tuli Saamenmaahan julkaisun jälkeen. Tärkeämpää kertoa joululahjoista kuin kielen ja kulttuurin hävittämisestä."
http://sukututkijanloppuvuosi.blogspot.fi/2017/10/puhtaaksi-pesty-lastenkoti.html
Myös aboriginaalien ja intiaanien lapset pakkosiirrettiin koulukoteihin ja heidänkin sortoaan pyritään siivoamaan pois virallisista historiankirjoista.
Yli sadan vuoden ajan Kanadan alkuperäiskansojen lapset riistettiin perheiltään ja vietiin hallituksen määräyksestä kirkon koulukoteihin oppimaan valkoisten kristillisiä arvoja, kerrotaan Stacey Dooleyn dokumentissa Kanadan kadonneet tytöt.
Fort Chipewyanin reservaatin päällikkö Steve Courtoreillen mukaan laitosten tehtävä oli koulia lapsista kunnon ihmisiä ja kitkeä pois intiaani heistä.
Courtoreille asui koulukodissa 6- vuotiaasta asti.
-Kohtelu oli kauttaaltaan huonoa. Oli fyysistä ja henkistä väkivaltaa. Meitä haukuttiin villeiksi ja vähäteltiin kaikin puolin jatkuvasti.
-Vähän vartuttuani alkoi seksuaalinen hyväksikäyttö. Jouduin kauhujen keskellä tietäen ettei kukaan uskoisi sitä. Pahinta oli, että tämä järjestelmä tuhosi perheet.
Koulukodin aiheuttamat haavat ovat yhä tuoreita ja niiden vaikutukset ulottuvat pitkälle seuraaviin sukupolviin. Pakkosiirrot katkaisivat lapsilta yhteydet perheeseensä ja omaan kulttuuriinsa.
https://areena.yle.fi/1-4055518
http://www.ennenjanyt.net/2016/09/saamelaisten-ja-australian-alkuperaiskansojen-kouluhistorian-erityispiirteet/
http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/elokuvia-lastensuojelun-asiakkaille
http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/miksi-valtion-kaltoinkohtelemat-eivat-saa-korvauksia-suomessa
http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/jarjestelmallista-vakivaltaa-uskomushoitoja-ja-sosiaalihygieniaa
http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/valta-turmelee
http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/banaali-paha-piiloutuu-byrokratiaan
http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/mita-vihapuhe-on
http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/vihapuhe-sosiaalityossa
http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/kaltoinkohtelu-sijaishuollossa-jatkuu-kuntien-jarjestojen-ja-rayn-tuella
http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/kotiopetus-on-tuloksellista-ja-turvallista-miksi-lastensuojelu-piinaa-kotikoululaisia
http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/saamelaisveri-viranomaisten-huolena
www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/keiden-tarinat-kuulemme
http://www.lokakuunliike.com/haudatut-tarinat-blogi/sijaishuolto-kaltoinkohteli-romanilapsia
http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/ymparistososiaalityo-suomessa-lapsibisneksen-viherpesua
http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/ekososiaalityo-lastensuojelun-sijaishuollossa
http://www.lokakuunliike.com/ll-uutiset/vuoden-tiedekirja-kertoo-koulukotien-vaaryyksista