Lokakuun liike
  • etusivu
  • lokakuun liike
  • LL-Uutiset
  • Dokumentit
  • Perheeni tarina
  • blogit
  • palvelujärjestelmät

Eristettynä "perhekotiin"

20/10/2015

32 Comments

 
Picture
Olen 16-vuotias tyttö ja olen sijoitettuna Kotimäkeen Nevalanmäen perhekodit
Oy:n laitokseen Haapavedellä. Tänne minut siirrettiin Lahden Stopparista, jonne jouduin juomiseni takia. Kotioloni ovat normaalit.

Pysäytysjakson jälkeen minulle annettiin vaihtoehto, että menenkö
Haapavedelle perhekotiin vai Lappeenrantaan laitokseen. Tottakai valitsin
perhekodin, kuulostaahan se paljon mukavammalta kuin laitos, vai mitä?

Autossa minulle kerrottiin kaikki hienot asiat Nevalanmäestä. Kaikki
osoittautui valheeksi.

Ensimmäinen asia mihin kiinnitin huomiota oli se, että miten täällä
jaettiin pojat ja tytöt. Pojat ja tytöt eivät saa olla missään tekemisissä
toistensa kanssa syömistä lukuun ottamatta, vaikka silloinkin syödään eri pöydissä. Lisäksi saamme olla yhdessä silloin, kun pelataan, eli noin kerran viikossa.

Ajatelin, että tutustuisin tyttöihin, mutta ei me saadakkaan olla missään ilman ohjaajaa ja omista asioista ei saa kertoa muille. Ei edes paikkakuntaa mistä tulee.

Toinen asia mikä ihmetytti oli se, kuinka jumalattomasti me ollaan huoneissa. Koulusta kun tullaan ollaan huoneissa. Saat tulla syömään, mutta siihen se jääkin. Kaikkeen pitää kysyä lupa, jopa vessassa käyntiin.

Kun koulussa porukka narahti tupakasta, niin meistä jokainen joutui olemaan kuusi tuntia omassa huoneessaan kirjoittamassa siitä mitä tekee koulussa ja kenen muun nuoren kanssa on puhuttu ja mitä tiedetään toisista. Minä en päässyt viikkoon kouluun, vaikka en tupakoi, vaan koska olin ollut koulussa
ihmisen kanssa, jota perhekoti ei hyväksy.

Eräänä päivänä juttelin äidin kanssa ja äiti sanoi, että perhekodista oltiin soitettu ja kerrottu, että en osaa pitää huonettani hyvässä kunnossa ja että minulla on asenneongelmia. Raivoissani soitin sosiaalipäivystykseen ja kerroin, että perhekoti valehtelee, eikä kukaan puutu asiaan.

Olin jo pari päivää aiemmin soittanut omalle sossulle, että haluan pois. Perhekoti ei suostunut antamaan minulle mitään puhelinnumeroita, vaan jouduin itse hommaamaan ne.

Kaksi poikaa lähti täältä hatkaan, olen puhunut heidän kanssaan ja he sanovat, että "ei meidät päät kestä".

Koulussa olen kuin lomalla, paitsi, että en saa olla Valman poikien kanssa, enkä toisen tytön kanssa, joka on Nivalassa perhekodissa. Oltiin sovittu, että pääsen uimaan kavereiden kanssa tällä viikolla, mutta sekin
peruuntui, koska olin menossa uimaan poikien kanssa.

Täällä monet hoitajat ovat lestadiolaisia, joten pukeutumisen pitää olla hyvin peittävää.

Kaikilla on myös monia vastuualueita ja jos niitä ei hoideta, saat rangaistuksen. Näin on jopa pienimmillä, jotka ovat 9-, 7- ja 4- vuotiaita.

Olin listannut monia epäkohtia paperille, mutta paperi oli hävinnyt koulupäivän aikana.

Kuka pystyy noudattamaan sääntöjä, jotka eristävät lasta ja saavat lapsen raivon partaalle?

Toivottavasti asiaan puututaan, koska en halua, että kukaan joutuu tänne pahuuden taloon! 
​

Muita uusia Lokakuun liikkeen julkaisuja


☞ ​​Lastensuojelun arviointivimma- salaseulontoja puutteellisilla menetelmillä
​
☞ ​Kiintymyssuhteen kiemuroita
​
☞ ​Varhaiskasvatuksen laatu hallituksen uudistuksen jälkeen
☞ ​Äärioikeistolaisen huostaanottotehtailun on loputtava – Fasismi alas! 
☞ Lastensuojelun toimintakykymittari- uusi riskiseula?
​
☞ Sosiaalityön ja elämänhallinnan "uusi ihminen"
​
☞ Vaiettu kampanja laitoshoidon vaaroista
☞ Suomen lastensuojelu jälleen Astahovin syynissä
☞ Valtiollisesta rasismista
​
☞ 
Asianajaja Jean Boldt
☞ Sosiaalihuollon tiedonhallinta-uudistus rapauttaa asiakkaiden oikeusturvaa? 

32 Comments
alkoholisti lapsen äitinä olisin kaikkien rajoitusten puolella
20/10/2015 02:13:23 pm

En ymmärrä mikä tässä ongelma.
Kait alkoholistinuori kapinoi, kun ei saa juoda ja muutenkin täytyy säntöjä noudattaa.

Reply
Taru
20/10/2015 03:28:55 pm

Lasta ei saa rangaista ja alistaa vain siitä syystä, että hän on supisuomalaisittain alkoholia maistellut. Meillä on voimassa YK:n ihmisoikeussopimus ja nämä hurjat säännöt ovat sen ja lastensuojelulain vastaisia. Lastensuojelulain mukaan tulee ottaa huomioon lapsen kasvu ja kehitys sekä lapsen etu. Mikään näistä ei toteudu tässä kirjoituksessa.

Reply
Sanna.S
20/10/2015 03:50:17 pm

Niin että meinaatko sinä että lasta joka on juonut tai temppuillut muuten murrosikäisenä saa kohdella ihan miten vaan? Että näissä tapauksissa ei tarvitse lakia noudettaa? Onko muitakin tapauksia missä lakia ei tarvitse noudattaa?

Reply
Milla
20/10/2015 08:49:54 pm

Hyvä "alkoholisti lapsen äitinä olisin kaikkien rajoitusten puolella". Oletko kuullut sanontoja "ampua tykillä kärpästä" tai "kohtuus kaikessa"?

Onko niin, että kun hölmöilee juuri niinkuin teini-ikäiset ovat kautta historian hölmöilleet, heitä saa kohdella aivan miten huonosti tahansa? Eikö liikaa juopotteleva teini tarvitsekaa hyväksyntää, rakkautta ja sitä, että häneen suhtaudutaan tasa-arvoisena ihmisyksilönä, jonka mielipide ja oma kokemus otetaan huomioon?

Mitä hyötyä on yliampuvista rangaistuksista ja katkeruuden herättämisestä? Onko esim. nuorten luonnoton eristäminen toisistaan, jatkuva yksin omassa huoneessa istuttaminen tai sossun puhelinnumeron pimittäminen mielestäsi jollakin tavoin perusteltua juopottelun rajoittamisen kannalta?

Mielenkiinnolla odotan vastauksia näihin kysymyksiin.

Reply
Linnea
20/10/2015 03:02:45 pm

Jos tää on totta ja ajankohtaista, olisi aika kääntyä oikeusapuneuvonnan puoleen.

Reply
Joopa joo
20/10/2015 05:09:12 pm

Alkaa olla Lokiksella jutunaiheet loppu, kun täytyy valittaa sitä, kun joku rajattomaan päihde-elämään tottunut kapinateini joutuu asuinpaikkaan, missä on rajat. On elämä kovaa.

Reply
Milla
20/10/2015 08:51:50 pm

Et siis näe minkäänlaista ongelmaa rajojen laadussa? Rajojen asettaminen ja kohtuuttomien rajojen asettaminen ovat kaksi eri asiaa.

Mitä tarkoitusta palvelee esim. nuorten eristäminen yksinäisyyteen? Onko jostakin syystä tarpeen tavoitella laitostumista sen sijaan, että nuori oppisi tulemaan normaalilla tavalla toimeen muiden kanssa?

Reply
I-M
22/10/2015 06:31:04 pm

Mitäs ne 9-, 7- ja 4-vuotiaat ovat ? Ovatko he myös päihde elämään tottuneita. Kaikilla on myös monia vastuualueita ja jos niitä ei hoideta, saat rangaistuksen. Näin on jopa pienimmillä, jotka ovat 9-, 7- ja 4- vuotiaita.

Reply
Sillälailla
20/10/2015 06:41:05 pm

On se vaan maailma muuttunut, kun minä olin nuori niin pussikaljoilla oltiin ja tänään kaikki joutuvat huostaanotetuiksi siitä hyvästä. Se joka on eri mieltä tästä asiasta voi työntää sen kukan hanuriinsa koska taatusti on istunut jossain päissään mutta kato tekopyhyys. Hauskaa on se että samalla kun LaSu huostaanottaa lapsia niin ja kyselevät vanhemmilta että käytetäänkö alkoholia niin olen henk.koht. nähnyt kun LaSuporukka on ympäripäissään tanssimassa pöydillä kapakoissa ja arkena ollaan, muka, tikku paskassa arvostelemassa perheitä kun heistä on niin kova "huoli". Se että on tämän kaltaista toimintaa perheystävällisessä kodissa tukemassa lasta arjen pyörityksessä niin tuon kaltainen toimintatapa voisi päivittää tälle vuosisadalle ja mielellään tälle vuosiluvulle. Eikä helpota ollenkaan että laitosta pyörittävät uskonnolliset ihmiset kun erottavat tytöt pojista ja muuta LAINVASTAISTA toimintatapaa mihin yllätysyllätys lasua ei kiinnosta puuttua. Se kuuluu olla kodinomainen missä lapsi kokee olevansa turvallisessa ympäristössä, armeija on asiat toisin. Ei muuta kun kantelua eteenpäin, muistakaa myös ilmoittaa sossut jotka eivät hoida työtehtäviään. :) Minkä takia viranomaiset valehtelevat?

Reply
hohhoijaa
20/10/2015 07:30:58 pm

Kuinkahan moni voi käsi sydämellä sanoa että minä en koskaan alaikäisenä käyttänyt alkoholia? Eikö se nyt kuitenkin ole ihan normaalia murkkuikään kuuluvaa kapinaa? Ja vastakkainen sukupuoli, sekin kiinnostaa. Mutta ei, ei ilmeisesti eräitä jos se kerran voidaan nykyajan teineiltä kieltää. Jos jokainen miettisi miltä itsestä olis tuntunut jos teini töppäilyistä olis joutunut moiseen rangaistuslaitokseen? Tai miltä tuntuisi jos se oma Pirkko-Liisa tai Pekka-Kalevi joutuisi tuommoiseen paikkaan? Ai niin, mutta "meidän kullan nuputhan ei moisia töppäilyjä tee, ne on ne muiden lapset!!"

Reply
Joopa joo
20/10/2015 07:33:49 pm

Vai pitäisi teinit vielä päästää harrastamaan seksiä vapaasti keskenään? Lisää vaan teinivanhempia.

Reply
Milla
20/10/2015 08:55:32 pm

Nuorten keskinäinen kanssakäyminen tarkoittaa väistämättä seksiä? Kuulostaa siltä kuin tämän mielipiteen taustalla olisi fundamentalistinen uskonnollinen maailmankuva, jossa tytöt ja pojat eivät pysty edes aikuisen valvovan silmän alla viettämään aikaa keskenään ilman että touhu menee pervoiluksi. Vai pitäisikö sittenkin kyseenalaistaa ko. laitoksen henkilökunnan pätevyys, jos tytöt ja pojat on tästä syystä eristettävä toisistaan? Tämä ei ole normaalin yhteiskunnan tapa, eikä normaalisti kotonaan asuva teini-ikäinen enää nykymaailmassa yleensä joudu tällaisen vainoharhaisuuden kohteeksi. Se kuuluu aivan toisiin yhteiskuntiin; niihin, joissa tyttöjä uhkaillaan kunniamurhalla jos he liikkuvat poikien kanssa ilman valvontaa.

Reply
hohhoijaa
20/10/2015 07:39:02 pm

Mikä vika teinivanhemmissa on? Ja vastuuntuntoinen vanhempi kertoo ehkäisystä ja hankkii lapselleen ehkäisyn.

Reply
Joopa joo
20/10/2015 07:51:59 pm

Tuo asuinpaikka on tarkoitettu päihdeongelmista kärsiville kapinateineille. Ei siellä voi olla samanlaista kuin normiperheissä. Tarkoitus on pitää erossa päihteistä. Lokis on taas niin väärällä asialla tapansa mukaan.

Reply
Milla
20/10/2015 08:59:19 pm

Päihdeongelmaisen kapinateinin laitostaminen on jollain tavalla parempi idea, kuin pyrkimys opettaa heitä elämään osana normaalia yhteiskuntaa? Laitoksessa ei varmasti ole samanlaista kuin normiperheessä, mutta ketä palvelee kohtuuton eristäminen - puhumattakaan sosiaalityöntekijän puhelinnumeron pimittämisestä?

Onko siis joissakin tapauksissa vain rikottava lakia ja nuoren perusoikeuksia? Mitä he tällaisesta kohtelusta oppivat? Tuskin ainakaan pysymään raittiina, kun vuosikymmenten kokemuksesta tiedetään, että laitosnuoret syrjäytyvät ja alkoholisoituvat aikuisena paljon todennäköisemmin kuin kodinomaisissa/kotonaan asuneet nuoret.

Reply
Turpaanvaanniinettätukkalähtee?
20/10/2015 08:00:42 pm

Ja sekö oikeuttaa tuon laittoman kohtelun?

Reply
Joopa joo
20/10/2015 09:08:41 pm

Tämä on Lokiksen ja kapinateinin tarina
Uskooko joku ihan oikeasti ja sokeasti, että tässä on koko totuus? Yleensäkin miksi tämä on kirjoitettu näin, sillä tämän tarinan perusteella tuon laitoksen työntekijät pystyvät tunnistamaan tuon teinin helposti. Miksi hän kerjää verta nenästään? Jos häntä siis on edes olemassa.

Reply
EV
23/10/2015 01:49:41 pm

Miksi tällaisia ihmisiä on vielä, jotka uskoo sossujen puhuvan aina totta? Joopa joo- nimimerkin takana taitaa olla joku trolli tai katkeroitunut LaSu-työntekijä.

Reply
Jaa´a
4/11/2015 10:53:59 pm

Meinaatko että henkilökunta useinkin kostaa nuorelle kerrottuaan kokemansa vääryyden?

Reply
teini
20/10/2015 09:14:17 pm

Pakko kyllä sanoa että tässä tarinassa on vain pintaraapaisu laitoksen anteeks PERHEKODIN toiminnasta jonne ei laiteta vaan nuoria jolla on "päihdeongelma" toivottavasti kohta julkaistaan lisää nuorten kertomia tästä paikasta . Osaa jotku aikuiset olla pimeitä jos tuossa tarinassa hymyilytti laitetaanko teidät tuonne istumaan ja polvistelemaan ohjaajille katsotaan kenen pää kestää pisimpään se ku aikuinen siellä pisimpää olisi saisi multa aika ison hatunnoston

Reply
Sillälailla
20/10/2015 09:19:46 pm

Joopa joo, jospa se Pia menisit ystävällisesti lasumyönteiseen sivustoon itkemään, täällä ei taida kovinkaan paljon ymmärrystä tippua. :)

Reply
Sillälailla
20/10/2015 09:24:43 pm

Pialla eiku Joopa joolla oli vain 9 kk kokemus työharjoittelusta laitoksessa. Sen yhden laitoksen kokemuksen pohjalla hänellä on nyt tietoa koko Suomen tilanteesta, muistinko oikein että hän oli myös sijaisvanhempi. Korjatkaa toki jos olen väärässä. :)

Reply
kofin kofi elena
20/10/2015 09:54:42 pm

Reply
Äiti
21/10/2015 04:11:11 am

Tässä on taas kerran ihan selvästi kysymystä siitä, miten lasuperheitä käytetään hyväksi. Kun ketään ei kiinnosta niin pätkääkään jonkun helvetin perhekoti oy:n asiat, niin otetaan väkisin vähän mielenkiintoisempia ihmisiä ja saadaan siten edes jotain tapahtumaan. Taitavat olla lähes kaikki perhekodit täynnä sellaista henkilökuntaa, jotka eivät OMASTA MIELESTÄÄN herätä muissa riittävästä huomiota. Se kyllä valitettavasti on niin, että ei ketään kiinnosta oikeasti paskat tyypit, jotka pysyvät vaikka lapsia hyväksikäyttämään. Perheiltä otetaan ihan mielenkiintoiset ja lahjakkaat lapset pois hyväksikäytettäväksi ja sitten haudataan vanhemmat. Näin tämä homma menee ja sossut siunaa kaiken tekemättä riittävästi työtään.

Reply
Johanna
21/10/2015 11:22:18 pm

Mitä ihmettä! Laki lapsen huollosta estää alistamisen ja nöyryyttämisen, ja lapsen itsenäistymistä sekä kasvamista vastuullisuuteen ja aikuisuuteen tulee tukea ja edistää. No, eihän mikään muukaan laki ole voimassa lastensuojelussa. Ei edes lastensuojelulaki.Voisivatko nuo perhekodin lapset saada asianajajan jonka avulla yrittäisivät saada lainmukaisen kohtelun?

Reply
ihmisarvo nuorillakin
22/10/2015 11:38:47 pm

Joopajoolle ihan turha vastailla. On ihan täynnä itseään.
Mutta asiaan; jos nuori tavataan alkoholin alaisena, hänestä tehdään lastensuojeluilmoitus ja perheolot tutkitaan jne. Mutta jos nuori tulee raskaaksi, hänelle voidaan tehdä abortti ja siitä EI saa ilmoittaa vanhemmille ilman nuoren suostumusta. Eikö tässä ole aikamoinen ristiriita? Pelätäänkö tässä, että vanhemmat eivät osaa auttaa nuorta selviytymään.
Kiitos 16 vuotiaalle, että toit esille epäkohdat. Ei niistä vaikeneminen hyödytä ketään. Missä on valvonta? Luuleeko laitos, että jos eristää nuoren, niin tämä jotenkin tulee järkiinsä? Tulisitko itse? Eikö se nostata vihaa, katkeruutta, masennusta, itsetuhoa yms. Lastensuojelun tulee suojella lasta, ei tuhota. Lapsi pitää päästää kotiinsa joka puutteineenkin on parempi vaihtoehto kuin tuollainen epänormaali ympäristö. Ja varsinkin kun nuori itse vakuuttaa kotiolojen olevan normaalit. Varmaan tämä nuori on jo läksynsä oppinut. Eivät vanhemmat varmaan ymmärtäneet, mihin lapsensa joutuu. Ja sitten sossu ei kotiuta lasta, koska HE tietävät, mikä on lapsen etu. Toivon, että sinä 16 v pääset sieltä pian pois.

Reply
Äiti
23/10/2015 06:28:36 am

Siellä ajatellaan, että kaikki hyvä tulee näiltä erinomaisen hyviltä lastensuojelun työntekijöiltä. Mikä on yhtä totta kuin se, että aurinko paistaa jokaiselle. Tarkoitan sitä, että ei sieltä biokodista ole voinut tulla mitään hyvää. Aivan kuin se hyvä, mikä lapsessa on, olisi jollain taikaiskulla ilmestynyt lapseen kun hän siirtyi sijoitukseen. Mutta ongelmien edessä, kun lapsi oikeasti tekee jotain sopimatonta esim. rikkoo koulussa järjestyssääntöjä, otetaan heti yhteyttä biovanhempiin (jos on vielä mahdollista). Ja vastuullinen lapsen käytökseen on biovanhempi.

Reply
Seurailija
23/10/2015 03:55:11 pm

Jos tämä tarina on totta, miksi kyseistä perhekotia ei pakoteta selvittelemään toimintatapojaan? Mitä Lokakuun liike on tehnyt asian eteen?

Onko Lokakuun liike ottanut yhteyttä vaikkapa kyseisen kunnan viranomaisiin? Jos ei, miksi ei?

Millä tavoin Lokakuun liike on selvittänyt kyseisen nuoren jutun taustat?

Reply
Päivi Tuulio
30/10/2015 03:28:59 pm

On jo suhteellisen paljon saatu aikaan, kun Lokis sentään tuo esille epäkunnioittavia ja karkeita toimintatapoja ja nöyryytystä!

Sinulla taitaa mennä vähän hitaasti siellä tunnetasolla?

Skandaalien esilletuovia tahoja ei todellakaan voi velvottaa vielä lisäksi korjaamaan huonoja ihmisyyttä loukkavia ja alentavia käytäntöjä! Snowden, esim, teki oman osuutensa kun julkisti NSA:n vakoiluohjelmien käytön: hän toivoi että paljastukset johtaisivat hallitusten toimien suurempaan läpinäkyvyyteen. Itse hänen piti mennä piiloon!

Vaikka jutun taustoja ei edes tietäisi, niin kyllä tuollainen suhtautuminen nuoriin on sinällään häpeällistä. Lokis siis kuitenkin tutustuu varsin seikkaperäisesti tapauksiin.

Reply
Maaret
31/10/2015 04:31:37 pm

Tämän tekstin uskottavuus kärsii jo heti ensimmäisiin lauseisiin. Tunnen kirjoittajan tyttäreni kautta. Jos alkon runsas käyttö ja väkivalta lasketaan normaalikotioloiksi niin sitten totta. Myöskin kirjoittajalla huume taustaa ja huumeiden myymistä. Kannattaa aina näitä nuorten juttuja lukea vähän sormienvälistä.

Reply
Hohhoijaa
31/10/2015 06:05:06 pm

Eikös tuo juttu ole kirjoitettu nimettömänä? Ja minkälainen äiti kirjoittaa lapsensa ystävästä (?) julkisesti tuollaista tekstiä mikä ei pidä paikkaansa?

Reply
Päivi Tuulio
31/10/2015 10:27:52 pm

Jotkut asiat eivät kuulu julkisuuteen. Onko tyttäresi mahdollisesti töissä tuolla "Toiminnankuvaus: Tässä voit markkinoida yrityksesi toimintaa potentiaalisille asiakkaille.
Osta täältä helposti näkyvyyttä." -ilmon paikassa?

Kirjoittaja kuvaa huostapaikan oloja ja käytäntöjä: onko aivan ratakiskoilla väännettävä se tosiasia, että ihmisarvoinen kohtaaminen, vaikkapa esim päihdekierteisiin joutuneen tilanteessa, on vähintä mitä jonkin lapsen tai nuoren sijoituspaikan kuuluu ehdottomasti tarjota? Vai johtaako lapsen simputtaminen sisäiseen kasvuun?

Liian monta vuotta on käytäntönä ollut, että lapsen kertomaa pidetään ensisijaisesti valehteluna. Kouluissa mm on hyvinkin osaavien mutta parempien piirien kiusaamien lapsien kokemuksia mitätöity.

Reply



Leave a Reply.

    Perheeni tarina

    "Yksittäistapauksia" väkivaltiosta
    Perheeni tarina -sivuille toimitetaan vaiettuja "yksittäistapauksia".
    Jos sinulla on tarina kerrottavana tai kotivideo julkaistavana, luethan ensin julkaisuehdot täältä ja ota sitten yhteys toimittajiimme:
    info@lokakuunliike.com.

    Lisää tarinoita täällä:

    *Kauhutarina
    LL-Kotivideot
    "Mielivaltaisia huostaan-ottoja ei oikeastaan ole."
    – Seppo Sauro, LSKL.

    Perheadressit

    RSS Feed

    Tarinoita mediassa:

    Picture
    ☞Ani 

    Picture
    ☞Krista

    Picture
    ☞Kirsi 
    ja Lauri

    Picture
    ☞Jyly ja Johanna

    Picture
    ☞Tapani

    Picture
    ☞Roosa Anniina

    Picture
    ☞Heidi

    Picture
    ☞Vivian

    Picture
    ☞Sari

    Picture
    ☞Henri

    Picture
    ☞Mari

    Picture
    ☞Hely

    Picture
    ☞Mikko

    Picture
    ☞Milla

    Picture
    ☞Mirja

    Picture
    ☞Johanna

    Picture
    ☞Anneli

    Picture
    ☞Hanna

    Picture
    ☞Huosta-päiväkirja

    Picture
    ☞Uupunut äiti

    Picture
    Marjaana

    Picture
    ☞Mikael Gabriel 

    Picture
    Mareena
    1 & 2
    & 3

    Picture
    ☞Tiina B  1 & 2.

    Picture
    ☞Netta

    Picture
    ☞Maiti ja Ivika

    Picture
    ☞Pako 1 ja 2.

    Picture
    ☞Sami

    Picture
     ☞Ari

    Picture
    ☞Ida

    Picture
    ☞Thomas & Jennie

    Arkistot

    April 2016
    January 2016
    October 2015
    July 2015
    June 2015
    April 2015
    March 2015
    January 2015
    December 2014
    November 2014
    October 2014
    August 2014
    July 2014
    June 2014
    May 2014
    April 2014
    March 2014

    Kategoriat

    All
    Aluehallintovirasto
    Asiakirja
    AVI
    Eerika
    Hely-harvistola
    Isovanhemmuus
    Joensuun Lastensuojelu
    Kankaanpää
    Kerimäki
    Kotiintuloaika
    Kritiikki
    Lapsen Huolto
    Lastensuojelu Alkutapaaminen
    Lastensuojeluilmoitus
    Lastensuojelulaitos
    Mervi Maksimainen
    Mervi Sinivirta
    Nelivuotistarkastus
    Neuvola
    Oikeustoimikelpoinen
    Pedofilia
    Pedofiliahysteria
    Poliisikaksikko
    Punkaharjun Soslapsikylä
    Rattijuopumus
    Savonlinna
    Savonlinnan Lastensuojelu
    Seksuaalinen Hyväksikäyttö
    Sijaishuolto
    Sosiaalipäivystys
    SosiaalipäivystyS
    Sosiaalityöntekijä
    SOS Lapsikylä
    THL
    THL + Laaja Terveystarkastus
    Touko Tarkki
    Vantaa Lastensuojelu
    Vantaan Lastensuojelu
    Vilja-Eerika
    Viranomainen

    RSS Feed

    Touko Tarkki, Eerika Tarkki, Vilja Eerika, Marja-Lea Tarkki, Vilja Eerika, Eerika, Eerikan murha, Sirpa Laamanen, Touko, Tarkki, Askola, lastensuojelu, huostaanotto, viranomaisrikollisuus, perheoikeus, lastenoikeudet
    Lokakuunliike.com Pagerank
INFO-sivu
takaisin alkuun

Huolilaskuri
Lokakuun liike on ihmisoikeusliike: rakenteellista sosiaalityötä, tutkivaa journalismia, valtakunnansovittelua, kansansivistystä ja viranomaistarkastustoimintaa tukevaa kolmannen sektorin työtä.
Picture